Monday 16 May 2011

Kesihatan::Elak Kanser Kulit

Elak kanser kulit….

Umum tahu dengan menyapu krim pelindung sinaran matahari akan dapat mengelakkan diri mereka daripada terdedah kepada kanser kulit dan sunburn selain mengekalkan kecerahan. Langkah demikian juga kana membantu anda mengurangkan kebarangkalian terdedah kepada kanser. Selain tu, terdapat beberapa langkah lain yang boleh diaplikasi::
·         Hindari berada di bawah sinaran matahari (UV), terutama sekitar jam 10 pagi sampai 4 petang di mana sinarannya begitu terik.
·         Pakai baju lengan panjang dan seluar panjang untuk lindungi kulit. Kalau boleh pilih pakaian yang diperbuat daripada kapas dan tidak terlalu ketat bagi menghasilkana kenyamanan badan. Kecanggihan teknologi fabrik turut menghasilkan kain yang mampu melindungi kulit drai sinaran UV.
lihatlah dunia,topi ajaib
di kepalaku..+_+
·         Pakai kaca mata untuk melindungi mata kerana mata yang terdedah kepada cahaya matahari akan mendedahkan anda kepada penyakit katarak.
·         Pilih topi yang turut melindungi telinga & permukaan wajah anda. Topi besbol bukan la pilihan yang terbaik kerana ia tidak melindungi keseluruhan anggota. Sekurang-kurangnya tepian topi harus merangkumi ukuran 6 inci keliling.
·         Guna pelindung matahari dengan sun protection factor ( SPF ) sekurang-kurangnya 15. Sapu krim tersebut kira-kira 30 minit sebelum anda keluar
                -sumber:American Academy of Family Physicians

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...