Saturday 14 May 2011

Info Kesihatan::Tumor Otak

Sekadar gambar hiasan..hehe


maksud
TUMOR OTAK
Merupakan ketumbuhan yang berasal daripada sel-sel otak @ dari struktur di sekelilingnya. Terdapat dua klasifikasi bagi TUMOR OTAK iaitu Tumor Benigna ( bukan kanser ) dan Tumor Malignan ( kanser ). Kategori tumor otak juga terbahagi kepada dua iaitu berasal atau tumbuh dari otak yang dikenali sebagai tumor otak primer ; dan tumor otak sekunder iaitu berasal atau merebak dari bahagian-bahagian badan yang lain seperti buah pinggang, usus, peparu, dan kulit.

Tumor boleh memusnahkan sel-sel otak apabila berlakunya keradangan, mampatan akibat ketumbuhan, pembengkakkan dan peningkatan tekanan dalam otak. Tumor boleh menyerang mana-mana satu dari tiga bahagian otak iaitu serebrum, sereblum dan pangkal otak. Namun, penyebab tumor tidak diketahui biarpun pakar perubatan telah menjalankan pelbagai kajian. Apapun kebarangkalian, ianya disebabkan faktor genetik, keturunan, persekitaran, dan bahan kimia.

gejala-gejala TUMOR OTAK
Sakit kepala merupakan gejala yang paling biasa bagi pesakit tumor otak. Ia juga terbahagi kepada beberapa kategori iaitu sakit kepala yang teruk terutamanya di waktu pagi, sakit kepala yang berterusan diikuti dengan loya dan muntah serta sakit kepala yang semakin teruk ketika batuk, terbersin dan tunduk.

Sesetengah pesakit turut mengalami perubahan tingkah laku yang mendadak ( bergantung pada tahap kritikal penyakit ini ) antaranya bersikap tidak ambil kisah terhadap sesuatu perkara penting, hilang ingatan, kurang daya tumpuan dan kekeliruan. Hal ini disebabkan setiap bahagian otak mengawal fungsi-fungsi tertentu dan apabila ia mendapatkan kesan pada bahagian tersebut, maka secara langsung akan menyebabkan penyakit sering medapat sawan.

Jika anda sering mengalami gejala dibawah, segeralah berjumpa dengan pakar neurologi untuk mendapatkan rawatan dan khidmat nasihat dengan kadar segera. :
·       Kerap mengalami sakit kepala, atau/dan muntah
·       Epilepsi atau sawan, kekejangan otot dan tidak sedarkan diri  
·       Gangguan percakapan
·       Sukar untuk menggerakkan kaki dan tangan
·       Hilang daya ingatan dan penglihatan
·       Gangguan inagatan atau perubahan personaliti

rawatan pesakit  TUMOR OTAK
Uwwweekk..menyesal aq mkn byk tdi..@%$&$#*&*
        Terdapat tiga kaedah utama yang dilakukan untuk pesakit iaitu pembedahan, terapi sinar, dan Imunoterapi. Pembedahan merupakan rawatan yang sangat biasa dijalankan untuk pesakit dengan tujuan untuk mengeluarkan keseluruhan tumor. Sebelum sesuatu pembedahan dijalankan, pesakit perlu menjalani beberapa ujian tertentu seperti imbasan CT, MRI atau PET untuk menentukan kedudukan tumor. Terdapat juga beberapa prosedur pembedahan iaitu Biopsi, Kraniotomi dan prosedur penyimpangan yang dilakukan untuk melegakan tekanan dalam otak ( interkranial ) dengan mengalirkan cecair yang berlebihan atau yang tersekat.

   Kaedah kedua yang dijalankan ialah Terapi Sinaran iaitu penggunaan x-ray yang dihasilkan dari sebuah mesin yang dipanggil linear accelerator atau mesin kobalt untuk memusnahkan sel-sel kanser dan mengecutkan tumor. Imunoterapi pula menggunakan bahan-bahan yang dihasilkan oleh badan kita sendiri untuk merangsang, menghantar atau mengekalkan ketahanan semulajadi bahan menentang penyakit. Ia bertindak dengan mengubah persekitaran biologi atau gelagat sel-sel tumor menjadikannya sukar tumbuh membiak. 

jangan takut dgn saya ok??
  
Peluang untuk sembuh dan pilihan rawatan bergantung kepada jenis tumor otak dan keadaan pesakit secara amnya. Namun pesakit yang melalui proses pembedahan membuang tumor sepenuhnya mempunyai kebarangkalian untuk sembuh. Akan tetapi ada juga keadaan pesakit bertambah teruk selepas pembedahan. Apapun, jika mempunyai tanda-tanda seperti dijelaskan, segeralah mendapat rawatan dengan doktor pakar sebelum parah.




p/s :: dptkan rwatan dgn doktor pakar taw..jgn g jmpe 'doktor sndiri' dah la..+_+....pe2pon slmat melayari info nie dgn penuh seribu kemanisan...+_+
*smpai bjmpe lagi eak..bye..assalamualaikum..






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...